Homemade

Tänkte samla lite hemmagjorda ansiktsmasker och annan hudvård här om det kan vara av intresse?
Helst så enkela recept som möjligt tänker jag :)

Först och främst tänkte jag börja med "aspirinmasken" som ska ta bort döda hudceller och rengöra porerna på djupet, recpetet är väldigt enkelt :)
Ta 2-4 tabletter Aspirin (finns på apoteket för 60-70 kr ca) och droppa några droppar vatten på. Låt det lösas upp i 30 sekunder ca och lägg på ansiktet. Låt verka som längt i 20 minuter och "peela" försiktigt med de små kornen som blir kvar medans du sköljer av den. Kan tänka mig att man bör använda en fuktkräm i ansiktet efteråt.

"Honungsmasken" ska tillföra lite fukt och verka antibakteriellt på huden, även detta är ett simpelt recept. 
Blanda lite honung med naturell youghurt och lägg på ansiktet, även denna kan verka ca 20 minuter.
Av vad jag har läst går det bra med bara honung oxå om man inte har någon naturell youghurt hemma.

Själv har jag inte provat någon av dessa ännu men tänkte testa honungsmasken ikväll efter gymmet, jag återkommer med resultat :)

Bodyscrub går bra att göra med olivolja och strösocker. Blanda till en lagom tjock massa och skrubba huden i duschen. Tydligen ska man sen skölja bort sockret men inte "tvåla bort" själva oljan. Har förstått att huden ska bli supermjuk efteråt. Kanske testar detta ikväll med?

Fördelen med att det är hemmagjort är att man vet exakt vad det är i produkten man lägger på huden.... :)




Bilden på bodyscruben är lånad från google.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Blogg:


Kommentar: