Sotade ögon




Tänkte lägga upp en snabbguide till sotade ögon efter en request :) Använder iphonen som kamera idag igen.
Det är lite meckigare att använda den andra kameran och jag skulle egentligen pluggat italienska nu så jag har ont om tid idag ;)

Jag föredrar just nu bruna sotningar franför svarta, brun känns lite softare och svart kan bli lite väl hårt ibland.

Först tänkte jag visa vad jag använder och vad man kan behöva.




Jag har en svart kajapenna, på min är det sudd i andra änden vilket är bra när man ska sudda ut den svarta kajalen. Funkar med tops oxå men det är lättare om kajalen har en sudd.
Svart mascara använder jag helst och jag gillar verkligen Max Factor's False lash effect mascara.

Jag har min palett från kosmetikan jag tar den bruna skuggan ifrån, det spelar ju mindre roll vilken brun skugga man har. Den vita skuggan är från MUS och är matt istället för shimmrig. Kan bli lite mycket om man har vit shimmerskugga under brynet också, men det är en smak-sak.

High tech lightern lägger jag på ögonlocket för att fästa skuggan och för att skuggan ska hålla längre samt för att få en så snygg färg som möjligt på skuggan. Som jag visade innan sätter sig färgen mer och ser mer pigmenterad ut om man har high tech lightern under än om man inte har det.


Till den bruna skuggan har jag en mindre skuggpensel. Jag har även en "suddpensel" som är rund, för att kunna sudda bättre. Det går med en vanlig borste med men det är betydligt lättare med den runda.
Jag har en lite större skuggpensel till den vita skuggan jag lägger precis under ögonbrynet som highlight.



Börja med att måla svart kajal längs övre och undre fransraden (man behöver inte vara noga med en liten och raklinje eftersom det ska suddas ut och läggas skugga ovanpå), samt inne i vattenlinjen och om man vill i vattenlinjen under övre fransraden. Fyll på med kajal i vattenlinjen efter ett tag om den släpper. Jag tycker nästan att man brukar behöva måla på det en gång och sedan lägga nytt efter ett par minuter fär att det ska sätta sig.
På denna bilden har jag lagt kajal och suddat kanterna lite.



Lägg sen på high tech lightern på locket och upp mot brynet.
Eftersom high tech lightern är lite fuktig så mättar man den med skuggan så "dutta" på och måla ut brun skugga på ögonlocket och ovanpå den svarta kajalen, även under den undre fransraden.
Alltså överallt där du har målat svart kajal.
Men självklart inte inne i ögat i vattenlinjen, haha ;) 

Börja sen med att sudda kanterna av den bruna skuggan.
Sudda uppåt och inåt, eller hitta den teknik som passar dig.




När du suddat ut kanterna så ser det ut ungefär såhär (man kan sudda i evigheter ibland innan man är nöjd men även detta är lättare med high tech lightern under):



Sen när kanterna är utsuddade så lägger jag på vit skugga under brynet för att highlighta och "lyfta" brynet. Det gör gärna att man ser lite piggare ut.



Därefter är det dags att böja ögonfransarna med en fransböjare, vill man inte det så målar man på svart mascara direkt.

Sen är det klart!



Good luck!
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Blogg:


Kommentar: